Heeft u last van oedeem / been pijn?

Klachten aan de benen kunnen zich in verschillende vormen voordoen. Een van deze klachten kan oedeem zijn. Oedeem kenmerkt zich aan een zwaar of vermoeid gevoel in de benen en vaak treedt er een verdikking, lichte zwelling of vochtophoping op. Ook kunt u last hebben van prikkelende pijnklachten of het gevoel hebben dat u uw benen niet of nauwelijks kunt bewegen.

Een andere aandoening aan het been van Claudicatio Intermittens zijn, oftewel etalagebenen. Vaak treedt er pijn in de benen op tijdens het lopen. Wanneer u stopt met lopen verdwijnen de klachten, maar zodra u weer begint met lopen, treden de klachten weer op. De naam etalagebenen is ontstaan omdat de pijn typisch optreedt wanneer u aan het winkelen bent en genoodzaakt bent om even stil te staan. Deze pijn kan een grote impact hebben op het dagelijks leven, zowel thuis als op het werk.

97458134-400x250

Wat zijn de oorzaken van etalagebenen?

Tijdens het lopen hebben de benen meer zuurstof nodig dan in rust. Als de beenslagaderen niet voldoende zuurstof kunnen leveren, treden pijnklachten op. Etalagebenen ontstaan door een vaatziekte die leidt tot een vernauwing of afsluiting (verkalking) van een slagader van of naar de benen. Dit komt bij iedereen voor omdat het een onderdeel is van het ouderdomsproces.

De belangrijkste oorzaken die het proces van vernauwing of afsluiting versnellen zijn weinig bewegen, overgewicht, een te hoge bloeddruk en cholesterol, suikerziekte en roken. Wanneer deze oorzaken in combinatie voorkomen, versterken deze elkaar.

Wanneer de slagader zo vernauwd is, kunnen de volgende symptomen optreden:
– De voet voelt koud aan
– De huid van de voet of het been is droog, schilferig, glanzend of gebarsten
– De nagelgroei wijkt af
– Er groeit geen haar meer op een deel van het etalagebeen
– De beenspieren worden dunner
– Ook kunnen er, in een verergerd stadium, slecht genezende zweren optreden en infecties die snel verergeren
– Pijn in rust

Omdat etalagebenen plotseling sneller kunnen verergeren dan verwacht, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk hulp inschakelt zodra u vermoedt dat u etalagebenen hebt!

vr-pijn-bovenbeen-mass-handen-170-400-02

Wat zijn de oorzaken van oedeem / been pijn?

Oedeem kan al ontstaan wanneer u uw arm stoot. Na het stoten van de arm ontstaat er een blauwe plek, wat duidt op een kapot bloedvat. Hier komen verschillende stoffen vrij en ontstaat er een zwelling op basis van vocht. Dit is ook een vorm van oedeem, maar meestal verdwijnt deze zwelling na een paar dagen. Bij een groter trauma wordt er onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire oedeem.

Primaire oedeem
Bij primaire oedeem zijn de problemen met de lymfevaten en -klieren aangeboren. Ze zijn dan niet goed aangelegd of werken niet zoals het hoort. Er kan zelfs tijdens de geboorte al sprake zijn van vochtophopingen op bepaalde lichaamsdelen, maar vaak treedt dit pas op een latere leeftijd op.

Secundaire oedeem
Secundaire oedeem is niet aangeboren en ontstaat door onderliggende ziektes of andere invloeden van buitenaf:

Ook kunnen de zwaartekracht, het warme weer, brandwonden, de menstruele cyclus van de vrouw, zwangerschap, de pil, een voedingstekort of bepaalde medicijnen de oorzaak zijn van het vasthouden van te veel vocht.

Wat kan Fysiotherapie de Doelen voor u betekenen?

Door de pijn bent u vaak geneigd om minder te bewegen, waardoor de klachten alleen maar erger worden. Fysiotherapie op het gebied van oedeem / been pijn kan zeer effectief zijn. De therapeut vestigt zijn aandacht voornamelijk op het lopen en helpt u om in beweging te blijven zodat u uw dagelijkse bezigheden weer uit kunt voeren zonder pijn.

Allereerst worden uw problemen in kaart gebracht en wordt er gekeken naar wat uw huidig bewegingspatroon is en wat de mogelijkheden zijn. Aan de hand van uw hulpvraag worden er een of meerdere behandeldoelen opgesteld. Om deze doelen te behalen wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld die voornamelijk bestaat uit looptraining. Het lopen zal aanzienlijk verbeterd worden!

Oedeem / been pijn voorkomen

• Beweeg genoeg! Bij het aanspannen van de spieren wordt er druk uitgeoefend op de lymfevaten zodat deze harder gaan werken.
  • Drink minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag. Wanneer je te weinig drinkt, houdt je lichaam juist vocht vast.
  • Verminder het gebruik van zout. Zout zorgt ervoor dat het lichaam veel vocht vasthoudt.
  • Probeer op gewicht te blijven. Overgewicht vergroot de kans op oedeem in je benen.
  • Maak gebruik van producten die de vochtafvoer stimuleren; mierikswortel, bleekselderij, ananas, peterselie, appelazijn.
  • Ga eens in de zoveel tijd naar de sauna. Wisseldouches en -baden en een saunabezoek stimuleren de bloedsomloop en de vochtafvoer.
  • Zorg dat je niet terecht komt in stressvolle situaties. Stress kan namelijk ook voor vochtophopingen zorgen.
  • Probeer om niet te lang achter elkaar te staan.
  • Zorg dat je benen iets hoger liggen als je gaat slapen. Het vocht wordt op deze manier makkelijker afgevoerd.
  • Het dragen van strakke kleding of hoge hakken kan de bloedsomloop belemmeren, probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen.
  • Niet (mee)roken.
  • Houd je bloedsuikerspiegel goed onder controle als je diabetes hebt.
  • Genoeg lichaamsbeweging.
  • Let ten alle tijden op je bloeddruk en cholesterolgehalte.
  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Zorg voor een gezond gewicht.

Bel Fysiotherapie de Doelen: 0182 - 529151