Heeft uw kind problemen met zijn of haar ontwikkeling, groei of motoriek?

Kinderen ontdekken spelenderwijs hun wereld en ontwikkelen hun motoriek en zintuigen. Deze ontwikkeling verloopt meestal goed en zonder problemen. Toch kan het zo zijn dat dit ontwikkelingsproces wordt vertraagd of afwijkt. Dit kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld een aandoening aan de zintuigen, organen, het zenuwstelsel of door een tekort aan motorische ervaringen.

DSCN0986

Hoe ontstaan problemen in de ontwikkeling, groei of motoriek van een kind?

Een goede ontwikkeling, groei en motoriek is de basis van het uiteindelijke functioneren als volwassene. Op basis van groei en ontwikkeling hebben kinderen veel meer te maken met voortdurende veranderingen. Het ontstaan van problemen in de ontwikkeling, groei of motoriek van een kind kent verschillende oorzaken. Hieronder kunt u de meest voorkomende oorzaken zien:

– Een beschadiging aan de hersenen. Dit is vaak het gevolg van zuurstoftekort rondom de bevalling of tijdens het zwangerschapsproces.
– Een beschadiging aan de hersenen doordat de hersenen in de baarmoeder of na de geboorte een infectie hebben opgelopen.
– Een beschadiging aan de hersenen als gevolg van zwaar alcohol- of drugsgebruik of andere soorten medicijnen tijdens de zwangerschap.
– Een verkeerde aanleg van een deel van de hersenen.
– Een chromosoomafwijking.
Foutjes in het erfelijk materiaal.
– Een beschadiging aan de hersenen door een ongeval.
– Een beschadiging aan de hersenen door problemen met de stofwisseling.
– Een beschadiging aan de hersenen door problemen met de bloedvoorziening.
– Een beschadiging aan de hersenen door langdurige epilepsie-aanvallen.
– Niet voldoende gestimuleerd zijn in de ontwikkeling van het kind.
– Problemen met horen en zien die niet opgemerkt zijn.

Klik op de button en houd onze kinderfysiotherapie Facebookpagina in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen! 

Waar kunt u de problemen aan herkennen?

Bewegen
Een ontwikkelingsachterstand kan ervoor zorgen dat kinderen later zitten, staat en lopen dan kinderen zonder achterstand. Wanneer kinderen met een achterstand gaan lopen, worden deze bewegingen minder soepel en vloeiend uitgevoerd en struikelen of vallen zij vaker. Ook treden er vaak problemen op met de fijne motoriek; tekenen, knippen, plakken en netjes schrijven is vaak moeilijk voor hen.

Praten
De taalontwikkeling verloopt vaak trager bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand. U zult dan ook merken dat de eerste geluidjes, eerste woordjes en zinnetjes op latere leeftijd komen vergeleken met leeftijdsgenootjes. Een kind zegt zijn eerste woordjes gemiddeld rond de leeftijd van één jaar.

Begrijpen
Vaak is het voor kinderen met een achterstand moeilijk om te begrijpen wat anderen zeggen. Het is dan voor hen vaak moeilijk om bijvoorbeeld twee opdrachten tegelijk te begrijpen.

Sociaal-emotioneel
Ook op sociaal-emotioneel gebied ontwikkelen kinderen met een achterstand zich langzamer. Zij gaan, vergeleken met leeftijdsgenootjes, later lachen, spelen, terugpraten, zwaaien en spelen. Ook vinden zij het vaak moeilijk om met kinderen van dezelfde leeftijd te spelen en zich in te leven in de ander.

Problemen met leren
Het leren op school brengt voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand vaak problemen met zich mee. Zij leren langzamer dan anderen en hebben dan vaak ook meer oefeningen en meer tijd nodig om iets te leren.

Problemen met zien en horen
Scheelzien, een sterke afwijking aan de ogen of een lui oog zijn vaak voorkomende problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Ook hebben zij vaker te kampen met slechthorendheid of doofheid.

Gedragsproblemen
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand zijn vaak veel aanhankelijker naar hun ouders toe, zijn bang of verlegen in nieuwe situaties of wanneer zij vreemde mensen om zich heen hebben. Andere kenmerken van gedragsproblemen zijn snel boos en gefrustreerd zijn.

Slaapproblemen
Slaapproblemen komen vaak voor bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Denk hierbij aan het moeite hebben met inslapen, meerdere malen per nacht wakker worden of vaak extra vroeg wakker worden.

Problemen met eten en drinken
Een ontwikkelingsachterstand gaat vaak gepaard met problemen op het gebied van eten en drinken. Drinken is vooral een probleem in de eerste weken na de geboorte. Op latere leeftijd kunnen bij kinderen problemen optreden bij het kauwen en slikken van voedsel.

Zindelijkheid
Meestal zijn kinderen zindelijk wanneer zij de leeftijd van drie of vier jaar hebben bereikt. Wanneer kinderen een ontwikkelingsachterstand hebben, worden zij vaak pas op latere leeftijd zindelijk.

Wat kan een kinderfysiotherapeut voor uw kind betekenen?

323826146-400x250

Wanneer u zich zorgen maakt over de ontwikkeling, groei of motoriek van uw kind, twijfel dan niet om contact op te nemen met een kinderfysiotherapeut bij u in de buurt! Deze therapeut onderscheidt zich door specifieke kennis te hebben op het gebied van de ontwikkeling, de groei en de motoriek van kinderen van nul tot achttien jaar. Kinderen met een ontwikkelingsachterstand hebben vaak meer oefeningen nodig om bepaalde vaardigheden aan te leren. Deze kinderen kunnen erg veel baat hebben bij een of meerdere behandelingen door de kinderfysiotherapeut.

De kinderfysiotherapeut doet door het uitvoeren van verschillende testen onderzoek naar het motorisch niveau van het kind. Daarna zal hij zijn bevindingen met u bespreken en aan de hand van deze bevindingen wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld. Het doel van de kinderfysiotherapeut is altijd dat het kind in zijn leefomgeving beter gaat functioneren door zich te richten op de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind.

Wilt u een afspraak maken?

Bel Fysiotherapie de Doelen: 0182 - 529151