Reuma

Reactieve gewrichtsontsteking
U krijgt deze ontsteking als reactie op een infectie in uw darmen, urinewegen of geslachtsorganen. Meestal raken de grote gewrichten zoals enkels, polsen of knieën ontstoken, maar in principe kan elk gewricht in uw lichaam ontstoken raken.

Reumatoïde artritis
Ongeveer 420.000 Nederlanders hebben last van een vorm van reuma zoals ontstekingsreuma. U heeft dan last van ontstekingen die plaatselijk voorkomen of meerdere gewrichten van het lichaam treffen. De meest voorkomende vorm van ontstekingsreuma is reumatoïde artritis. Dit is een auto-immuunziekte. Het afweersysteem is ontregeld en werkt daardoor niet meer naar behoren. Daardoor ontstaan er ontstekingen in de gewrichten. Vrouwen hebben vaker last van reumatoïde artritis dan mannen.

Ziekte van Bechterew
Een andere vorm van reuma is de ziekte van Bechterew. De ontstekingen ontstaan dan in de gewrichten van de wervelkolom en het bekken. Op den duur kunnen de ruggenwervels aan elkaar vastgroeien en kan de wervelkolom verkrommen. De ziekte van Bechterew komt vaker voor bij mannen dan vrouwen.

Artritis
Artritis is ook één van de meest voorkomende oorzaken van chronische spier- en gewrichtspijn. Iemand die lijdt aan artritis kan ernstige pijn in de gewrichten ervaren. Er ontstaan hierbij ontstekingen in de gewrichten en deze kunnen hierbij opzwellen. De ontsteking kan zich ook uitbreiden en hierbij een spierontsteking veroorzaken, die tot spierpijn leidt.

Bel Fysiotherapie de Doelen: 0182 - 529151