Bij specifieke lage rugpijn is er sprake van pijn in de onderrug waarvan we weten wat de achterliggende oorzaak is. We kunnen dus aandoeningen aanwijzen die tot de lage rugklachten hebben geleid. Dit is bij de meerderheid van de mensen met lage rugpijn helaas nog niet het geval.

Verschil met aspecifieke lage rugpijn

Voor de meeste lage rugklachten is namelijk geen specifieke oorzaak te noemen die de rugpijn veroorzaakt. We noemen dit aspecifieke lage rugpijn. Ongeveer 90 procent van alle mensen met lage rugpijn valt onder deze noemer. Bij de overige 10 procent weten we wel wat de rugpijn veroorzaakt. In dit geval spreken we dus van specifieke lage rugpijn.

Beschrijving van specifieke lage rugpijn

Specifieke lage rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen die soms tot ernstige klachten kunnen leiden. De bekendste vorm van specifieke lage rugpijn is de hernia van de rug.

Oorzaak van specifieke lage rugpijn

De rugpijn kan worden veroorzaakt door verschillende aandoeningen. Hierbij kunt u denken aan onder andere de eerder genoemde hernia, een gebroken wervel, osteoporose en meer. Kort gezegd, er is niet één oorzaak voor specifieke lage rugpijn te noemen.

Fysiotherapie bij specifieke lage rugpijn

De diagnose wordt gesteld op basis van het verhaal van de patiënt, het lichamelijk onderzoek en eventueel uitgebreid beeldvormend onderzoek. De behandeling is afhankelijk van de aandoening die u heeft. Heeft u last van uw rug? Maak dan een afspraak bij ons in de praktijk en, op grond van een onderzoek, kunnen wij een passende behandeling bij u toepassen!