Knieblessure

Regelmatig sporten maakt botten en pezen sterker, spieren dikker en gewrichten soepeler. Soms kan het misgaan doordat bijvoorbeeld een spier te ver uitrekt, een gewricht de verkeerde kant op kantelt, een pees scheurt of een bot breekt. Op dat moment spreken we van een sportblessure en als fanatieke sporter is er niets frustrerender dan niet kunnen sporten door een blessure. Een van de meest voorkomende sportblessures is een knieblessure.

Het kniegewricht verbindt het dijbeen, het scheenbeen en de knieschijf en maakt het mogelijk om de knie te buigen, te strekken en te draaien.

De meeste sportblessures die voorbij komen zijn knieblessures zoals een springersknie, lopersknie of een beschadiging van de kruisbanden of meniscus. Een acute knieblessure ontstaat vaak als gevolg van een botsing of val en komt vaak voor tijdens contactsporten zoals voetbal. Meestal zijn dan de banden of meniscus beschadigd. Andere knieblessures ontstaan doordat het kniegewricht wordt overbelast.

Een knieblessure voorkomen:

  • Om overbelasting te voorkomen kunt u het beste de intensiteit en de omvang van trainingen geleidelijk opbouwen.
  • Om een knieblessure te voorkomen kunt u oefeningen voor het bovenbeen doen.
  • Zorg altijd voor een goede warming-up zodat u de kans op blessures aanzienlijk verminderd. Op deze manier bereid u uw spieren en de rest van uw lichaam voor op een inspanning.
  • Zorg dat uw conditie op peil is. Oververmoeidheid zorgt er namelijk voor dat uw coördinatie en spierkracht verslechteren.
Female runner knee injury and pain.

Wilt u een afspraak maken?

Bel Fysiotherapie de Doelen: 0182 - 529151