Verzwikte enkel

Regelmatig sporten maakt botten en pezen sterker, spieren dikker en gewrichten soepeler. Soms kan het misgaan doordat bijvoorbeeld een spier te ver uitrekt, een gewricht de verkeerde kant op kantelt, een pees scheurt of een bot breekt. Op dat moment spreken we van een sportblessure en als fanatieke sporter is er niets frustrerender dan niet kunnen sporten door een blessure. Een van de meest voorkomende sportblessures is een verzwikte enkel.

Een verzwikte enkel is een blessure die vaak voor komt. Dit gebeurt vooral tijdens het sporten, maar het ontstaat ook regelmatig buiten de sport. Meestal gaat het om een verzwikking, maar soms kunnen zelfs de enkelbanden ingescheurd of afgescheurd zijn door bijvoorbeeld een verstapping, een ongeval of sportblessure. Na een verzwikte enkel is er regelmatig een zwelling aan de binnen- of buitenzijde van de enkel te zien wat zorgt voor pijn en dat u niet meer goed kunt lopen.

Wanneer u uw enkel hebt verzwikt, is het van groot belang dat u toch blijft lopen; dit bevordert namelijk het herstel. Daarnaast is het belangrijk om de enkel te koelen met een ‘ice-pack’ of een koude doek.

Om een verzwikte enkel te voorkomen kunt u het volgende doen:

  • Let goed op waar u uw voeten neerzet.
  • Draag platte schoenen met een brede zool als u gevoelige enkels hebt.
  • Wanneer u een intensieve sport beoefent en hierdoor vaker door uw enkel gaat, is het belangrijk om tijdens het sporten een brace of steunend verband te dragen.
Female runner knee injury and pain.

Wilt u een afspraak maken?

Bel Fysiotherapie de Doelen: 0182 - 529151