Sportblessure opgelopen?

Regelmatig sporten maakt botten en pezen sterker, spieren dikker en gewrichten soepeler. Soms kan het misgaan doordat bijvoorbeeld een spier te ver uitrekt, een gewricht de verkeerde kant op kantelt, een pees scheurt of een bot breekt. Op dat moment spreken we van een sportblessure en als fanatieke sporter is er niets frustrerender dan niet kunnen sporten door een blessure.

Female runner knee injury and pain.

Hoe ontstaat een sportblessure?

Sportblessures kunnen onverwacht ontstaan doordat u bijvoorbeeld struikelt of door een tegenstander die u raakt of tegen u opbotst. Bij sommige sporten komen blessures vaker voor. Bij voetbal komt het vaak voor dat de grond ongelijk is en dat vergroot de kans op het zwikken van de enkel, waarbij zelfs de enkelband kan scheuren. 


Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende sportblessures:

 

Ook kunnen sportblessures geleidelijk ontstaan omdat u bijvoorbeeld vaak op een harde ondergrond traint en geen goede schoenen draagt. Hierdoor moeten de knieën de klappen steeds opvangen en kan er een blessure ontstaan.

Wat kan de (sport)fysiotherapeut van Fysiotherapie de Doelen voor u betekenen?

sportfysiotherapie

Juist als sporter wilt u actief en vrij kunnen bewegen zonder beperkingen. Wanneer u een blessure oploopt tijdens het sporten zijn er verschillende dingen belangrijk. U wilt natuurlijk zo snel mogelijk van de blessure afkomen en toch fysiek op peil blijven. Dit kan met oefeningen die u ondanks de blessure nog wel kunt doen.

De sportfysiotherapeut heeft een sportachtergrond en is gespecialiseerd in het snel en effectief behandelen van sportblessures. De behandeling wordt zo opgesteld dat deze zorgt voor een zo snel mogelijk herstel zodat u weer terug op niveau bent! Tevens voorziet de sportfysiotherapeut u ook van advies op het gebied van oefeningen en hoe u in de toekomst blessures kunt voorkomen.

Voorkom sportblessures: 

  • Zorg dat u het sporten geleidelijk opbouwt.
  • Volg een trainingsschema dat past bij uw leeftijd, conditie en sport.
  • Start altijd met een warming up!
  • Doe regelmatig spierversterkende oefeningen; hierdoor ontwikkelt u kracht en snelheid.
  • Doe oefeningen die passen bij uw sport zodat u de belangrijkste bewegingen soepel kunt maken, beter beheerst en langer kunt volhouden.
  • Sluit het sporten af met uitlopen of rek- en strekoefeningen; zodat het lichaam geleidelijk kan afkoelen.
  • Draag schoenen die geschikt zijn voor uw sport en voor de ondergrond waar u op sport.
  • Gebruik scheen-, knie-, pols-, elleboog- en gebitsbescherming bij bepaalde sporten.
  • Gebruik gezond verstand; wanneer u bijvoorbeeld last krijgt dan moet u dit als een waarschuwing van uw lichaam beschouwen. Kies er dan voor om tijdig gas terug te nemen.
  • Pijn is stoppen!
  • Pijnstilling is geen vervanging van rust!
  • Eet en drink voldoende en gevarieerd.
  • Zorg voor voldoende rust en slaap.

Wilt u een afspraak maken?

Bel Fysiotherapie de Doelen: 0182 - 529151