Wanneer je een (sport)blessure hebt, baal je vaak en wil je weten waar het fout ging en wat je eraan kunt doen om dit in het vervolg te voorkomen. Bij veel gevallen gaat het om de belasting van het lichaam. Je vraagt dus meer van je lichaam dat wat het aankan (vermogen).

Uithoudingsvermogen vs. belasting van het lichaam

Je lichaam heeft een bepaald uithoudingsvermogen. Als de belasting hoger is dan het vermogen, is er een hogere kans op pijn of een blessure. Als we de belasting langzaam vergroten, zal het vermogen van het lichaam langzaam toenemen. Maar als we die belasting sneller toevoegen dan het lichaam zich kan aanpassen, dan is de kans op blessures groter.

Enkele voorbeelden van blessures

Als je een baksteen op je voet laat vallen is de belasting veel groter dan het vermogen en er is geen tijd voor een aanpassing. Een minder overdreven voorbeeld is iemand die te hard van stapel loopt bij trainen. Denk hierbij aan van geen training naar dagelijks een (intensieve) workout doen. Opnieuw is de belasting groter dan het lichaam aankan en hoewel het niet zo abrupt is als de baksteen, heeft het lichaam alsnog geen tijd om zich aan te passen. Ook stress, ziekte, slechte voeding of te weinig slaap hebben hier invloed op. Deze verlaagde capaciteit maakt ons ook kwetsbaarder voor blessures. 

Hoe ontstaat een blessure?

Feitelijk gezien ontstaat een blessure door een verkeerde beweging te maken of, zoals eerder gezegd, overbelasting van het lichaam. Een blessure heeft altijd één of meer oorzaken, zoals bijvoorbeeld een slechte conditie, overgewicht, bekkenscheefstand, en verkeerd materiaal bij het trainen. Uiteraard kan ook een blessure acuut ontstaan, zoals bij het voorbeeld van de baksteen.

Rustig opbouwen na een blessure 

Wanneer je geblesseerd bent, probeer tijdelijk je lichaam minder te belasten door rust te nemen. Maar onthoudt dat bij een langdurige rustperiode, de capaciteit van het lichaam ook afneemt. Als gevolg hiervan is er minder belasting nodig om opnieuw geblesseerd te raken. Dit maakt het noodzakelijk om je training weer rustig op te bouwen tot je op het oude niveau zit. Het belangrijkste om te onthouden is dat op de lange termijn een beetje belasting op het lichaam goed is, zolang je blijft denken aan de tijd die je lichaam nodig heeft om hierop aan te passen. Wanneer je niets doet, past je lichaam zich aan door de capaciteit te verlagen. Door langzaam je activiteit te verhogen, past je lichaam zich hierop aan. Wanneer je het te snel doet raak je geblesseerd. 

Meer tips om blessures te voorkomen

Rustig opbouwen is zeer belangrijk om blessures te voorkomen. Daarnaast willen we jou puntsgewijs tips geven die je hierbij helpen:

  1. Warming-up en cooling-down: dit zorgt ervoor dat de bloedsomloop op gang komt waardoor de spieren en pezen warm worden. Ook is dit beter voor de stofwisseling, waardoor spieren sneller aan de nodige zuurstof/energie komen.
  2. Opbouw sporttraining: het is van belang om van tevoren je fitheid af te stemmen op hoe zwaar je gaat trainen.
  3. Een goede en gezonde levensstijl voor, na en tijdens het sporten: blijf op gewicht en eet gezond. Tijdens het sporten zul je veel vocht verliezen, het is daarom heel belangrijk om goed te blijven drinken.
  4. Goede sportschoenen: let hierbij op de schokdemping en grip van de schoen.

Wat kan Fysiotherapie de Doelen voor je betekenen? 

Onze sportfysiotherapeut behandelt, begeleidt en adviseert jou als je weer wilt gaan sporten. Heb je een sportblessure? Ook hiervoor kun je bij onze sportfysiotherapeut terecht!