Stelt u dit voor: u speelt een zwaarbevochten partij tennis. Wanneer u snel stopt en dan versnelt om een net-iets-te-verre bal te bereiken. Dat is wanneer u een knap voelt, alsof u een elastiekje uit elkaar trekt, gevolgd door een scherpe, brandende pijn. Het is bijna alsof er in de achterkant van uw kuit is geschoten. Dit is een typisch geval van een zweepslag.

Wat is een zweepslag?

Simpel gezegd is wat u ervaart uit bovenstaand voorbeeld een scheur in de kuitspier. Een zweepslag komt voornamelijk voor in de kuit, maar kan in alle spieren optreden.De vaak gespannen spieren zijn de grootste risicolopers. Dit zijn: hamstrings, de rectus femoris, gastrocnemius (kuit), biceps of lumbale paraspinals (lumbale wervelkolom).Het is gelukkig geen scheur in de achillespees en er is meestal geen operatie nodig. De spier rekt echter te ver.

Tekens en symptomen van een zweepslag

Mensen die last hebben van een zweepslag, geven aan alsof ze zijn geslagen door een zweep. De plek van de blessure is zacht aan te raken en u kunt er meestal niet op lopen. Als u toch probeert te lopen, is op uw tenen lopen een oplossing om te voorkomen dat de enkel naar boven buigt, waardoor de plek zou rekken en meer pijn zou veroorzaken.Op de plek van het letsel ontstaat een zwelling en na enige dagen ook een blauwe plek door een bloeduitstorting. Door het uitzakken van bloed naar beneden kan deze overigens wat lager zitten dan de plek waar u de pijn voelt.

Behandeling van een zweepslag

Hoe eerder u de blessure behandelt, hoe beter. Breng verkoeling aan op de geblesseerde plek en laat het rusten. Probeer lopen zoveel mogelijk te vermijden om de kuit rust te gunnen. Zoals eerder is gezegd, is een zweepslag geen blessure die geopereerd zou moeten worden. Als de blessure op de juiste manier wordt behandeld, kan dit uiteindelijk binnen de vier en zes weken volledig verholpen zijn.

Fysiotherapie bij een zweepslag

Rust is het allerbelangrijkste, voor deze periode is het niet aan te bevelen om te behandelen. Als u weer een beetje kunt lopen, kunnen wij met manuele therapie en oefentherapie de zweepslag behandelen.