Afgescheurde schouderpees (Rotator Cuff)

Heeft u een afgescheurde schouderpees? Elleboog, arm en schouderklachten kunnen voorkomen in verschillende vormen. U kunt hierbij denken aan een zeurende pijn in de schouder, een stekende pijn in de schouder, pijn tussen schouderbladen of een stijve schouder. Deze klachten wijzen vaak al op andere aandoeningen.

De rotator cuff heeft een erg belangrijke functie in het lichaam van de mens. Deze bestaat uit vier spieren die helpen de bovenarm te draaien en heffen, houden de schouderkop in de schouderkom bij elkaar en helpen deze te stabiliseren.

Zelfs de kleinste scheuren in deze spieren kunnen al voor veel pijn en een langdurige revalidatie zorgen. Scheuren kunnen bijvoorbeeld ontstaan na een val of verkeerde beweging waardoor kracht en heffingsmogelijkheden in de arm worden belemmerd.

Bij een afgescheurde schouderpees ontstaat er vaak een vage, doffe pijn in de schouderregio wanneer de schouderpees is afgescheurd. Deze pijn kan u ‘s nachts wakker houden en vaak verergert deze pijn tijdens het bewegen van de arm. Bij bepaalde bewegingen kan er een schietende pijn optreden die soms uitstraalt naar de nek, de bovenarm of de hand. Wanneer de schouderpees geheel is afgescheurd, is het meestal onmogelijk om de arm naast het lichaam te bewegen.