Op zoek naar een behandeling tegen bekkenpijn bij De Doelen Fysiotherapie Gouda?

Bekkenpijn vormt voor veel mensen een groot probleem in het dagelijks leven. De klachten komen vooral voor bij zwangere vrouwen, maar ook niet-zwangere vrouwen en zelfs mannen kunnen hier last van hebben. Het bekken wordt begrensd tussen de lage rug, de navellijn, de onderkant van de bilnaad en het schaambeen en kent een grote diversiteit aan klachten.

De oorsprong van deze klachten kan verschillen. Daarom is het heel belangrijk om onderscheid te maken tussen klachten veroorzaakt vanuit het heupgewricht, de lage rug, of daadwerkelijk het bekken.

Typische bekkenklachten kunnen beschreven worden als pijnklachten rondom de benige bekkenstructuren. Voorbeelden hiervan zijn het schaambeen, het stuitje, de zitbeenknobbels of aan de twee kuiltjes boven uw billen. Naast pijnlijke botten kunt u ook last hebben van pijnlijke of zwakke spieren rondom bijvoorbeeld de bilspieren, heupspieren of bekkenbodemspieren. Deze pijn kan tevens ook uitstralen naar de buik, de lies, de bil of de benen. Een verstoorde bekkenbodemfunctie kan leiden tot problemen bij het plassen, ontlasten of vrijen.

Diagnoses van bekkenklachten die het meest voorkomen zijn bekkeninstabiliteit, een bekken- of SI- disfunctie, zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn of specifieke spierproblemen in het bekkenbodem, de bilspieren of piriformus.

Hoe ontstaat bekkenpijn?

Het ontstaan van bekkenpijn kent verschillende oorzaken. De problemen ontstaan vaak uit onwetendheid, soms na een trauma, tijdens zwangerschap of bevalling, na overbelasting, door een verkeerde manier van plassen of ontlasten, soms na blaasontstekingen of na een buik- of prostaatoperatie.

Wat kan de bekkenfysiotherapeut van De Doelen Fysiotherapie Gouda voor u betekenen?

Eerst dient de oorzaak van uw bekkenpijn vastgesteld te worden. Er zit namelijk een groot verschil in een behandeling op basis van overbelasting, onderbelasting of dat de rugklachten veroorzaakt worden door psychische problemen.

Om vast te stellen welke therapie het beste voor u werkt, is het belangrijk dat u eerst een goede intake krijgt bij een fysiotherapiepraktijk. In dit gesprek wordt bepaald welke fysiotherapeut en welke behandeling het beste aansluit bij uw specifieke klachten.

Voorkom bekkenpijn

• Wissel activiteit en rust goed af.
  • Een goede houding is erg belangrijk. Houd uw knieën los, uw bekken in het midden en strek uw rug door het borstbeen wat op te tillen. Ook moet u uw schouders laag en iets naar het midden en uw hoofd rechtop.
  • Let op de zogenaamde loodlijn; enkels, knieën, heupen, schouders en hoofd recht boven elkaar.
  • Verdeel uw gewicht over beide benen.
  • Als u een tijdje moet staan, is het belangrijk om in een lichte spreidstand met kleine bewegingen van het linker naar het rechterbeen te wiebelen.
  • Slaap met een kussen tussen de knieën als u op de zij ligt. Dit geeft een stabiele positie aan het bekken.
  • Vermijd het naar binnen draaien van de voeten/knieën.
  • Knijp tijdens het zitten de knieën niet tegen elkaar, maar laat ze juist wat naar buiten vallen of houd ze neutraal naar voren.
  • Draag stevige schoenen met lopen.
  • Blijf zoveel mogelijk in beweging om uw conditie en belastbaarheid zoveel mogelijk te behouden.