Op zoek naar een behandeling tegen enkel- / voetpijn bij De Doelen Fysiotherapie Gouda?

Uw voeten dragen u uw hele leven. Wanneer u hard loopt, vangen uw voeten per stap ongeveer drie keer uw lichaamsgewicht op! Voet- en enkelklachten kunnen een goede mobiliteit in de weg staan omdat deze erg hinderlijk zijn. Afwijkingen van de voetstand kunnen tijdens de normale ontwikkeling van een kind al voorkomen. Denk hierbij aan platvoetjes bij baby’s en jonge kinderen. Hier is dan vaak ook geen behandeling voor.

Doordat de banden en voetspieren in de loop van het leven minder sterk worden, kunnen afwijkingen ontstaan die pijnlijk zijn en voor een belemmering in de dagelijkse bezigheden kunnen zorgen. Het is dan verstandig om hier iets aan te laten doen!

Hoe ontstaat enkel- / voetpijn?

Enkelklachten
De enkel bestaat uit drie botdelen: het kuitbeen, het scheenbeen en het sprongbeen. Vaak treden enkelklachten op wanneer u een vreemde of onnatuurlijke beweging maakt met de enkel en de spieren deze beweging niet kunnen opvangen. Dit kan verrekking van de gewrichtsbanden (verzwikking) of een inscheuring (verstuiking) veroorzaken. In de meest erge gevallen kan de enkel zelfs gebroken zijn.

Voetklachten

Er kan gesteld worden dat de voet erg complex in elkaar zit. Per voet heeft u namelijk 26 botten, 33 gewrichten, 19 spieren en 107 banden. Door deze complexe bouw zorgt uw voet voor stabiliteit en schokdemping. Voetklachten komen dus in veel verschillende vormen voor.

Wat kan De Doelen Fysiotherapie Gouda voor u betekenen?

Wanneer het natuurlijke herstelproces niet voldoende is voor een volledig herstel, is het tijd om naar een fysiotherapeut bij u in de buurt te gaan! De fysiotherapeut zal dan op zoek gaan naar de factoren die het natuurlijke herstel belemmeren. Aan de hand van deze factoren stelt de fysiotherapeut, samen met u, een persoonlijk behandelplan op die de beweeglijkheid, kracht en stabiliteit verbeteren. Op deze manier werken jullie samen aan een volledig herstel.

Voorkom enkel / voet pijn

• Draag goed passende schoenen; zorg dat u geen te kleine schoenen draagt.
  • Train de onderbeenspieren.
  • Draag bij risicovolle sporten een brace of tape.
  • Let goed op hoe u uw voeten neerzet, vooral wanneer u zich op onbekend of oneffen terrein bevindt.
  • Coördinatietraining.
  • Luister goed naar uw lichaam.
  • Schat uzelf niet te hoog in en bouw trainingen altijd geleidelijk op.
  • Doe altijd een goede warming-up en cooling down.

Bel Fysiotherapie De Doelen: 0182 – 529151