Frozen Shoulder

Elleboog-, arm- en schouderklachten kunnen voorkomen in verschillende vormen. U kunt hierbij denken aan een zeurende pijn in de schouder, een stekende pijn in de schouder, pijn tussen schouderbladen of een stijve schouder. Deze klachten wijzen vaak al op andere aandoeningen.

Om het gewricht van de aansluiting van de arm op de schouder zit het verbindingsweefsel. Wanneer u uw schouder bijna of helemaal niet meer kunt bewegen, heeft u waarschijnlijk last van ´een bevroren schouder´. Dit betekent dat het verbindingsweefsel ontstoken en stijf is en zorgt voornamelijk voor pijn in de schouder en bovenarm.

De pijn die optreedt bij een frozen shoulder bevindt zich aan de buitenzijde van de schouder. Deze pijn kan ook uitstralen naar de bovenarm en in de ergste gevallen tot de hand. Deze aandoening verloopt drie fasen:

• De freezing (bevriezende) fase: duurt 2 – 9 maanden. Er is sprake van pijn en een stijf gevoel neemt toe die ‘s nachts het hevigst is.
  • De frozen (bevroren) fase: duurt 4 – 12 maanden. De stijfheid blijft aanwezig en de pijn neemt geleidelijk af.
  • De thawing (ontdooiende) fase: kan een aantal maanden tot enkele jaren duren. De bewegingsvrijheid neemt toe en eventueel bent u pijnvrij.