Op slot

Het hele gebied rondom het hoofd, de kaak en de nek is een complex geheel. Functioneringsproblemen in deze gebieden van het lichaam kunnen voor pijn, ongemak en voor een belemmering van het dagelijks functioneren zorgen. Dit zijn geen zeldzame verschijnselen. Ongeveer 6 tot 12 procent van de volwassenen heeft er wel eens last van!

De oorzaken van klachten aan het hoofd, de kaak of de nek zijn niet altijd even gemakkelijk te achterhalen. Klachten kunnen vooral ontstaat in tijden van stress. Dit zorgt namelijk voor spanning in de nek en kaak, waardoor bijvoorbeeld hoofdpijn ontstaat. Klachten kunnen ook een fysieke oorzaak hebben zoals verkeerde mondgewoonten of na het ondergaan van een operatie.

De kaakgewrichten zorgen ervoor dat wij in staat zijn om te kauwen, bijten en praten. Hiervoor moeten de gewrichten heel felxibel zijn. Omdat deze zo flexibel zijn, kan het ook voor problemen zorgen. Wanneer de twee helften van het kaakgewricht niet goed glijden, kan de kaak zo nu en dan ‘op slot’ raken. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals een trauma, spierspasme of een ziekte zoals tetanus. Ook schiet de kaak ‘op slot’ wanneer u uw mond te ver open doet, bijvoorbeeld tijdens het geeuwen.

Oorzaken:

• Aangeboren kaakafwijking
  • Tandenknarsen
  • Ontsteking van het tandvlees
  • Ontsteking van de kauwspieren
  • Trauma
  • Bijwerking van bepaalde medicijnen
  • Bijwerking van radiotherapie of chemotherapie
  • Hysterie bij psychiatrische patiënten

Kijk wat de fysiotherapeut voor u kan doen en maak vandaag nog een afspraak!