Heb je last van nekpijn?

Je nek draagt een gewicht dat vergelijkbaar is met het gewicht van een bowlingbal. Ongeveer 70% van de mensen heeft in zijn leven wel eens last van nekklachten. Deze klachten kunnen zich beperken tot de nek, maar deze kunnen ook uitstralen naar de schouders, armen en het hoofd (hoofdpijn). Pijn aan de nek kan veel invloed hebben op jouw kwaliteit van leven, zowel tijdens het werk als bij andere activiteiten in het dagelijks leven.

Vaak kan er geen duidelijk oorzaak van nekpijn vastgesteld worden en is deze na een paar dagen/weken weer weg. Bij een op de zeven mensen duren de klachten langer dan zes maanden, dit wordt ook wel chronische nekpijn genoemd. Als je last hebt van je nek, is het dus van groot belang om hier naar te laten kijken!

uwbedrijf_praktijkpietersen5

Oorzaken van nekpijn

Mechanische nekpijn kan optreden door lichte verwondingen of verrekte spieren of pezen in de nek en worden vaak veroorzaakt door een verkeerde houding. Ook kunnen nekklachten ontstaan ten gevolge van een auto-ongeluk, wat ook een whiplash wordt genoemd. Klachten die op kunnen treden na een whiplash zijn duizeligheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, oogklachten, oorklachten, bewegingsangst en overgevoeligheid voor licht en geluid.  

We spreken van een ‘draaihals’, ‘scheefhals’ of dwangstand van de hals wanneer het hoofd naar een bepaalde kant is verdraaid en het erg moeilijk en vooral erg pijnlijk is om deze weer terug te draaien. Dit kan ontstaan door bijvoorbeeld een slechte houding tijdens het slapen, waardoor een of meerdere nekspieren verkrampt raken.

Slijtage van de halswervels en tussenwervelschijven is een veelvoorkomende oorzaak bij ouderen. Dit wordt ook wel cervicale spondylose genoemd.

Nekklachten kunnen ook optreden in de vorm van een nekhernia. Dit veroorzaakt gevoelloosheid, tintelingen en verlies aan spierkracht in delen van de arm en treden op wanneer de wortel van de zenuw in de nek in de knel komt of beschadigd raakt.

Wat kan een fysiotherapeut voor je betekenen?

Eerst dient de oorzaak van je nekpijn vastgesteld te worden. Om vast te stellen welke therapie het beste voor jou werkt, is het belangrijk dat je eerst een goede intake krijgt bij een fysiotherapiepraktijk. In dit gesprek wordt bepaald welke fysiotherapeut en welke behandeling het beste aansluit bij jouw specifieke klachten.

Na aanmelding bestaat de eerste afspraak uit twee onderdelen: een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek om te achterhalen wat de oorzaak van de nekpijn is. Zodra je weet wat de oorzaak is kan er een persoonlijk behandelplan opgesteld worden met oefeningen en specifieke behandeltechnieken die helpen aan jouw herstel. Er zit veel verschil in behandelingen. Wij adviseren om bij nekklachten altijd te kiezen voor een gespecialiseerde fysiotherapeut (veelal een manueel therapeut)  met ruime ervaring in de behandeling van nekklachten.

willemsen-fysio-dr-3-600-x-400

Voorkom nekpijn

  • Rek en strek regelmatig je nek en schouders.
  • Wees voorzichtig tijdens het tillen van zware voorwerpen. Buig door je knieën en houd je ruggengraat recht terwijl het voorwerp zicht tussen je voeten bevindt. De voeten moeten een schouderbreedte uit elkaar staan. Wanneer je het voorwerp optilt, houd je dit zo dicht mogelijk tegen je lichaam.
  • Als je dagelijks veel zit omdat je bijvoorbeeld een kantoorbaan hebt, strek dan elk uur even je benen
  • Pas regelmatig je zithouding aan.
  • Zorg dat je goed rechtop zit in je stoel en dus niet onderuit hangt
  • Zorg dat je uitgerust bent; vermoeide ogen veroorzaken een wazig zicht, waardoor je geneigd bent de torso en nek richting je computerscherm te bewegen.
  • Neem een correcte slaaphouding aan. Dit is erg belangrijk voor het vermijden van nekpijn! Misschien ken je het wel? Wakker worden met nekpijn en er de hele dag last van hebben. Dit kan leiden tot hoofdpijn, geprikkeldheid en vermoeidheid. Kies daarom een goed kussen waar je hoofd comfortabel op ligt tijdens het slapen.
  • Slaap niet op je buik; dit is niet alleen slecht voor je rug, maar ook voor je nek
  • Vermijd stress. Spanningen zetten bepaalde spieren onbewust onder druk terwijl je dat vaak niet eens door hebt. Spieren die vaak onder druk staan en verkrampen worden vaker moe zodat nekspanning en later zelfs nekpijn kan ontstaan.
  • Ontspan je nek en maak je spieren los met de volgende eenvoudige oefeningen
  • Draag een shawl wanneer het buiten koud en nat is