Peesontsteking

Bijna iedereen heeft wel eens last van de heup of de knie. Deze kunnen zowel acuut als gedurende een langere periode ontstaan. Dit kan zich zowel uiten in pijn als in stijfheid, een bewegingsbeperking of een zwelling wanneer u zit, loopt of staat.

Aan het uiteinde van de spieren zitten pezen die de spieren met de botten aan elkaar verbinden. Een pees kan geïrriteerd en uiteindelijk ontstoken raken wanneer u deze te veel beweegt. Wanneer u het been, de heup of de knie aanspant, kan er veel pijn optreden als u te kampen hebt met een peesontsteking. De pijn die optreedt kunt u meestal dan ook precies aanwijzen.

De meest voorkomende oorzaken van een peesontsteking:

• Een blessure of een overmatige prikkeling van de pees op spier. Dit kan optreden wanneer u een bepaalde beweging steeds herhaalt of te veel belast.
  • Lichamelijke factoren zoals een voetafwijking kunnen ook voor ontstoken pezen zorgen. Een andere lichamelijke oorzaak van een peesontsteking kan een onderliggende reumatische aandoening zijn.
  • Instabiele gewrichten of botontkalking.

Symptomen van een peesontsteking

•  Pijn en een lichte zwelling
  • De huid voelt warm boven de pees
  • Een bewegingsbeperking en stijfheid op de plek waar de ontsteking zit